Draga zahar, divortez!


   Sunt multe motive pentru care e bine sa renunti la zahar si aici ma refer la zaharul rafinat adaugat in ce mancam si bem. Eu mi-am inceput aventura cu sfatul unui medic, care m-a uimit. Eu mergeam la el pentru o Candida recurenta si el cu multa seninatate mi-a spus: "Eu iti dau tratamentul, dar iti recomand sa renunti la zahar, complet, 6 saptamani." Mi-a picat fata pentru ca nu stiam care e legatura. Asa ca am ajuns acasa si am dezlantuit cercetatorul din mine. Am aflat ca zaharul inhiba dezvoltarea bacteriilor "prietenoase", si drept urmare, bacteriile "neprietenoase" printre care si Candida infloresc si isi fac de cap, nu doar in flora noastra intestinala, dar oriunde in mica noastra fabrica (corp, la corpul nostru ma refer). Infectiile vor aparea acolo unde sistemul imunitar este deficitar. Pe scurt, scaderea bacteriilor prietenoase, conduce la distrugerea capacitatii organismului de a se apara, si de a pastra o balanta energetica echilibrata. Zaharul este doar unul din cauze. Mai avem stresul, oboseala, alimentatia dezechilibrata si consumul de cofeina si alcool, asta ca sa mentionam doar cateva.

Am renuntat la zaharul rafinat, dar nu si la "dulcele vietii" 

Si astfel, mi-am inceput provocarea de 6 saptamani, in luna August, 2013.

 

Saptamana de foc: Prima

A fost complex, recunosc. Cum ma declar o chocoholic si "a sweet tooth", imi faceau cu ochii toate dulciurile de pe standuri, imi dadeau palme aromele de langa cofetarii si ma uitam cu jind la toti norocosii de pe strada cu o ditamai inghetata in loc de fata...Dar respiram adanc si rezistam pe baricade. Am cautat disperata ceva dulce....dar fara zahar in compozitie...sau sirop de glucoza-fructoza (care e cam acelasi lucru)Sursa si am apelat la fructe, fructe uscate (fara adaos de zahar) si in cazuri disperate, miere Sursa. Stiu, stiu, practic toate contin fructoza, glucoza etc, dar ideea este ca m-am tinut din scurt. Doze mici si eficiente. Controlul este totul.

A doua saptamana

M-am cantarit si aveam cu 1kg mai putin. Ooookey...o fi, n-o fi de la ce fac. Steagul de scepticism flutura. Oricum, am fost hotarata sa merg mai departe. Am lasat-o mai moale si cu faina alba. Asta mi-a ingustat initial orizontul. Din fericire, gustul meu este obisnuit oricum cu faina de secara, grau integral, etc. Asa ca mi-am luat produse de genul asta. A fost perfect. Adio briose si croissanturi, bine ati venit boabe de grau germinate. Am mai adaugat nuci, seminte de floarea soarelui, migdale, caju, alune de padure. Yumminess plus satietate rapida. Legume si fructe proaspete, oua, lactate si ocazional carne (pui, curcan, somon, pastrav...Picky Eaters Unite, hehehe). Ma simteam super si plina de energie toata ziua.

A treia saptamana

M-am cantarit din nou. Rezultatul? Inca 1 kg jos. In conditia in care eu mananc aprox o data la 4-5 ore si iau 3-4 mese in care ma satur, dar nu va imaginati ca mananc pana nu mai pot. Portiile sunt cam cat pot tine in ambele palme tinute caus. A inceput sa-mi fie mai usor. Poftele s-au diminuat si nu au mai rulat in capul meu replici de genul "woai ma topesc dupa...". Sotul meu, extrem de intelegator, m-a ajutat si nu m-a chinuit facandu-mi pofta. Parca si el o lasase mai moale cu dulciurile. Eu ii cumparam lui "ceva bun" iar mie...stafide, prune uscate, curmale, smochine, etc. Ma obisnuiam si simteam asta. Nu am regretat miscarea nici o secunda. Am stiut mereu ca o fac pentru mine. Si deja la sfarsitul saptamanii, aveam 3 kg date jos. Si nu ma infometam. Eram chiar satisfacuta ca fac alegeri sanatoase pentru mine. Inca sunt, hehehe.

 A patra saptamana

Am trecut de partea grea, am trecut de jumate. Dupa 21 de zile se formeaza un obicei si pe masura ce continui, obiceiul se inradacineaza. In tot acest timp, nu am consumat cafea (m-am lasat de cativa ani), si am lasat-o moale si cu ceaiul verde si cel negru, pentru ca influenteaza absorbtia fierului Sursa (am baut, dar nu mai mult de 1 ceasca pe zi, una sau alta). Am vrut sa vad daca ceea ce mananc, imi ofera destula energie pe intreaga zi, fara alt ajutor. Cu o medie de 7 ore jumatate de somn pe noapte, pot spune ca functionam eficient pana la 10 jumatate cand se cam dadea System Shutdown. Somnul era odihnitor si ma trezeam fresh.

A cincea saptamana

Am inceput sa visez la ziua mea si la o felie de tort. M-am hotarat sa inchei perioada, glorios! Dar mai aveam doua saptamani pana la The Grand Finale. Dar am fost calma, am respirat adanc si am continuat in ritmul impus. Am incercat toata perioada asta sa amestec si alimentele eficient. Adica sa tin cont de perioada de digestie a fiecarui aliment. Nu am dus ideea la extrema, dar am tinut cont in mare. Am urmat cateva reguli simple care am vazut ca functioneaza pentru mine:
  • Fructele le-am mancat separat si am lasat macar 1 - 2 ore sa le diger. Simteam imediat cand eram gata pentru ca mi se facea foame.
  • Legumele le-am combinat cu branza, oua si carne, dar nu cu paine. 
  • Am incercat sa consum la prima sau a doua masa, grau inmuiat sau hrisca, impreuna cu nuci de orice fel aveam prin casa si niste stafide. Portia cam de 200 - 300 gr. Nu in fiecare zi pentru ca ma plictiseam de gust. 
  • Am folosit condimente pentru stimularea digestiei mai ales cand beam lapte: ghimbir si scortisoara, ambele praf. 
  • Mare bautoare de ceai, se intelege de la sine ca nu am mai indulcit, de nici un fel ceaiul. Pentru simplul motiv ca daca foloseam miere, la cat ceai beau, zilnic (macar 1l, restul apa plata, de la robinet), as fi depasit rapid cantitatea de miere zilnica, cantitate hotarata de mine de o lingura pe zi, cel mult. 
  • Am si gatit mancare calda, dar mai rar pentru ca fiind cald, salatele erau mai binevenite.
  • Am baut de asemenea kefir de casa, din ciupercute de kefir primite, aduse din Ucraina. Motivul: imi asigur necesarul de probiotice active din surse 100% naturale. Sursa

A sasea saptamana

Ultima suta de metri. Multumita de mine, cu 5 kilograme mai putin. Incepea sa se vada. De la 73 kg, se simtea nevoia unui numar mai putin, la haine. Uimita, incantata de rezultate si fericita. A trecut usor saptamana. Am trisat cu o zi si am mancat felia de tort cu sotul meu. Mustrari de constiinta? Niciuna! Am meritat cu varf si indesat. Am vazut ca a functionat sa nu ma gandesc foarte mult la final si la "recompensa". Am tratat evenimentul ca ceva obisnuit si nu iesit din comun. Ideea era sa nu supraincarc emotional finalul celor 6 saptamani, si sa ma bucur de calatorie. Ceea ce s-a si intamplat.

Epilog

6 saptamani fara zahar = 6 kg mai putin.
Am exclus prajituri, sucuri, siropuri, compoturi, gemuri, orice cu zahar rafinat adaugat. Apoi, produse de patiserie, paste, faina alba pe cat posibil am lasat deoparte.Si prajeala si fructe uscate cu adaos de zahar.
Am consumat legume si fructe pe cat posibil proaspete. Le-am mancat si gatite usor. Am inlocuit orice dulce la care am renuntat de pe lista de cumparaturi, cu nuci de tot felul, stafide, etc. Am folosit ca indulcitor mierea (max 1lg pe zi). Mi-am facut in casa lapte de migdale, am consumat si lapte de orez, fara zahar.
Efect: cand am mancat felia de tort, m-am oprit la jumate pentru ca mi s-a parut prea dulce, (ceea ce la mine era de neconceput...poate doar la prajiturile cu creme de unt care nu-mi plac oricum).  Un pic socant. Senzatia s-a pastrat pe o durata lunga de timp...aprox 2-3 luni.
Am continuat sa mananc asa, pentru ca ma simteam foarte bine si o fac si in ziua de azi. Am reintrodus totusi controlat produse din faina alba si zaharul. Am continuat de asemenea sa slabesc, spre uimirea mea si a celor din jur. Pana in Mai anul acesta am ajuns la 62 de kg. Am slabit mai incet, cam 1 kg la 2-3 saptamani. Din Mai, am renuntat din nou la zahar si am implinit deja 8 saptamani fara. Am mai slabit 2 kg si cred ca am ajuns la perioada normala de stagnare si re-echilibrare a organismului.
Efort fizic fac zilnic. Merg pe jos la servici si apoi acasa, cam 1 ora in total, plus 1 ora jumate - 2 ore de plimbare cu catelusa noastra, zilnic dupa-masa.
Impactul psihologic este puternic. In primul rand, pentru mine este important ca am slabit, fara sa fac un efort anume, pe o durata lunga de timp, si intr-un mod sanatos. Apoi, mi-am exersat si intarit vointa. Observ ca sunt un exemplu pozitiv pentru cei din jurul meu si asta imi da multa incredere. Este o schimbare mica, dar cu un impact mare. Sunt recunoscatoare ca am fost sustinuta pe tot acest proces de oamenii mei dragi. Sper ca mai departe sa-mi rafinez alegerile si sa introduc tot felul de meniuri sanatoase, in alimentatia familiei mele si deasemenea sa creez un obicei pe care sa-l pot transmite copiilor mei. Traim intr-o lume in care este o provocare tot mai mare sa ne alimentam corespunzator si sa ne mentinem corpurile la nivelul optim de energie. Alegerile pe care le facem, de stil de viata, alimentatie, managementul stresului si somn, consider ca sunt factori esentiali pentru ziua de azi, dar si pentru viitor, cand tineretea va face loc, sper, intelepciunii.

Aceasta este experienta mea, cu impact direct asupra corpului meu. Nu sunt expert si nici om de stiinta ca sa declar ca ceea ce fac este optim. Dar cu siguranta, in situatia mea functioneaza. In rest, corpul meu este sanatos si nu sufar de vreo boala gastro-intestinala. Imi asigur necesarul de probiotice din kefir de casa si kombucha, pe care mi le prepar acasa.

Sper ca experienta mea sa fie de ajutor si inspirationala pentru oricine alege sa faca o schimbare pozitiva in alimentatia ei/lui.
Live long and prosper!



Sursa foto: https://sweettooth28.files.wordpress.com/2013/09/cropped-cute-cartoon-cupcake-wallpaper1.png

2 comentarii:

  1. Un articol bne scris, cu informatii utile si cu "aer de vara".

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc si ma bucur ca ti-a placut ;)

      Ștergere